יום שלישי, 1 בנובמבר 2011

תחילת החורף ועוגת אפרסקים של סוף הקיץ





איזה גשם היה בסוף השבוע הזה!
סביר להניח שגם אתם בדיוק כמוני, עברתם סופשבוע של כירבולים בבית
עם מרק חם או עם החמין הראשון של העונה.
אני מודה שהתגעגעתי- לא יעזור אבל יש משהו מאוד רומנטי ונעים בחורף,
לפחות כל עוד אתה נמצא בתוך הבית...
אז מאחר ומזג האוויר הוכיח לי חד משמעית שהקיץ נפרד מאיתנו,
ומאחר שמצאתי השבוע בשוק את האפרסקים האחרונים של העונה,
החלטתי לסגור את עונת הקיץ שלי עם עוגת פירות הפוכה שתחמם לי את סוף השבוע הגשום הזה.

כן, עוגת פירות פשוטה וקלה, הרי אין בכך מילה וגסה!
כי לפעמים דווקא אותם הדברים הפשוטים-פשוטים, הם דווקא אלה שהכי טעימים ומזמינים!
אז מאחר ואני בטוחה שאף אחד מכם לא יתנגד לכמה מתכונים לא מסובכים ובכל זאת מאוד טעימים,
אני חונכת בזאת את "הפינה הפשוטה"-
ומבטיחה להביא לכם  מדי פעם מתכונים שאינם דורשים הרבה מאמץ:
בלי ג`לטין, בלי שמרים, בלי יותר מדי הקצפות ובלי קישוטים וזילופים.
מה שבטוח שבנזוגי יהיה מאושר מהתוצאה, חחחח
והרי לכם גם לוגו מושקע-





כאמור אני הכנתי את העוגה עם אפרסקים, אבל כמובן שניתן להכין אותה עם הרבה פירות אחרים כמו משמשים, שזיפים וגם תפוחים.
עבור הכנת העוגה, יוצקים לתחתית תבנית האפייה סוכר חום מומס בחמאה, מסדרים מעל מניפה יפה של פירות ומעגל של פקאנים,
ויוצקים מעל כל הכבודה את בלילת העוגה המתובלת והטעימה.
בתום האפייה כאשר העוגה לחה ורכה, והסוכר החום בחמאה שבתחתית הפך לקרמל נפלא,
הופכים את העוגה על גבי צלחת הגשה, וכך נחשפת מניפת הפירות היפה שמוצגת לראווה.

התבלינים המצויים בבלילת העוגה מעניקים לה טעם וארומה נהדרת,
חצאי הפקאנים המסודרים סביב למניפת האפרסקים מוסיפים מרקם קראנ`צי ומתפצפץ לעוגה הרכה,
ותוספת של פקאנים שנטחנים לתוך הבלילה מקנים לה טעם טעם פקאני טעים ואיכותי.



  

הכנת העוגה מהירה ביותר והיא יוצאת טעימה להפליא – "עם טעם של בית", ומשתדכת מצוין לצד הקפה של הבוקר
אבל חשוב שתדעו שמדובר כאן בעוגה מאוד נמוכה (שלא תגידו שלא אמרתי!), בכל זאת יש בה שתי ביצים בלבד,
אבל למרות שלרוב אני אוהבת עוגות מאוד גבוהות – אני דווקא אהבתי אותה כך.
ניתן להכין אותה גם בתבנית כיכר, ולמי שרוצה לקבל עוגה גבוהה יותר בתבנית 26 אני ממליצה להכפיל את הכמויות.
להלן קצת מאופן ההכנה:




מתחילים בבישול סירופ סוכר כהה על בסיס שומן, כאשר ממיסים חמאה ומבשלים בתוכה סוכר חום בהיר עד שנמס לחלוטין, תהליך זריז מאוד.
יוצקים את התערובת במהירות על גבי תחתית תבנית האפייה ומפזרים בשכבה שווה.
ואגב - כמו שאתם רואים אני באופן קבוע מרפדת את כל תבניות העוגות שאני מכינה בנייר אפייה – תחתית ודפנות,
כדי ששום בצק פושע לא יעז להידבק לי לדפנות ולו לרגע, כך שהעוגה שלי תמיד תוכל להשתחרר החוצה בלי מאבקים ולצאת יפה אסטטית ונקייה.





כעת לשלב האמנותי - מסדרים בצמוד לדפנות התבנית חצאי פקאנים לעיגול גדול.
בתוך מסגרת האגוזים שיצרנו, מסדרים פרוסות של אפרסקים במניפה אחת גדולה.
חשוב לסדר את האפרסקים בצורה דקורטיבית, כי זכרו שתחתית העוגה הולכת להפוך לפניה ברגע שנהפוך את התבנית.





עוברים להכנת הבלילה-
מקציפים ביחד בקערה של מערבל חשמלי חמאה רכה וסוכר לבן במשך כמה דקות, עד שמתקבלת קציפת חמאה בהירה ורכה.





מוסיפים לקציפת החמאה ביצים טרופות ותמצית וניל בהדרגה, ומערבלים עד לקבלת בלילה חלקה.
גם אם התערובת מתפרקת מעט אל דאגה, היא תתאחד בחזרה ברגע שתוסיפו לתוכה את החומרים היבשים.
כל שנותר כעת הוא להוסיף פנימה את החומרים היבשים, פקאנים טחונים ותבלינים לסירוגין עם חלב, עד לקבלת בלילה חלקה.






את הבלילה המתקבלת יוצקים בעדינות על גבי פרוסות האפרסקים וחצאי הפקאנים, מיישרים מעל בשכבה אחידה ומעבירים לאפייה.
להיזהר שלא להזיז ממקומו את הפסיפס היפה של פירות ואגוזים שיצרנו בתחתית.






כך נראית העוגה המוכנה, ביתית יפה וטעימה!
אני הנחתי במרכז ערימת פרוסות אפרסק טרי המוסיפות לעוגה גובה ויופי.





מי שמביט בי מאחור, לא יודע מי אני...





ואם תסלחו לי, אני הולכת לזלול עכשיו עוד חתיכה!





עוגה הפוכה בציפוי אפרסקים ופקאן

החומרים:

לציפוי אפרסקים ופקאן:
55 גרם חמאה
85 גר סוכר חום בהיר
85 גרם חצאי פקאנים
2 אפרסקים גדולים, קלופים, חצויים, וכל חצי פרוס ל-6 משולשים

לעוגה:
190 גרם קמח
60 גרם פקאנים
1 כפית אבקת אפייה
3/4 כפית אגוז מוסקט
1/2 כפית קינמון
1/4 כפית מלח
220 גרם סוכר
115 גרם חמאה, בטמפרטורת החדר
2 ביצים גדולות
2 כפיות תמצית וניל
125 מ"ל חלב

כלים:
תבנית טבעתית מתפרקת 24 ס"מ


אופן ההכנה:

לציפוי אפרסקים ופקאן:
להמיס את החמאה בסיר קטן. להוסיף סוכר חום, ולבשל תוך עירבוב לעיתים במשך דקה עד שהסוכר נמס.
לצקת את התערובת על תחתית העוגה, ולפזר בצורה שווה לקבלת שכבה דקה.
לסדר צמוד לדפנות התבנית את הפקאנים במעגל ולאחר מכן לסדר את יתדות האפרסק במעגלים עד שיכסו את כל תחתית התבנית.
להניח בצד ולעבור להכנת הבלילה.

לעוגה:
לחמם תנור לחום בינוני 180 מעלות.
לטחון יחד במעבד מזון קמח, פקאנים, אבקת אפייה, אגוז מוסקט, קינמון ומלח עדשהפקאנים טחונים היטב.
בקערת מערבל חשמלי להקציף יחד סוכר וחמאה במשך כ-4 דקות, עד לקבלת קציפה בהירה.
לטרוף יחד בקערה קטנה את הביצים עם תמצית הוניל, ולהוסיף למערבל מעט מהתערובת בכל פעם עד לקבלת בלילה חלקה.
להוסיף את תערובת הקמח בכמה פעמים לסירוגין עם החלב, כאשר מתחילים ומסיימים בתערובת היבשה. מערבבים רק עד שמתאחד.
לצקת את הבלילה בזהירות ובהדרגה על גבי התבנית ולשטח בעדינות.
לאפות את העוגה במשך 55 דקות, עד שמקבלת צבע זהוב-שחום וקיסם שננעץ במרכז העוגה יוצא יבש.
(אצלי העוגה הזהיבה הרבה לפני הזמן המיועד, אבל היתה עדיין רכה מאוד במרכזה.
במקרה כזה יש לכסות את העוגה בנייר אלומיניום להמשיך לאפות עד שהיא מוכנה. בתנור הנינג`ה שלי זה לקח 55 דקות בדיוק).
להעביר את התבנית לרשת צינון למשך כחצי שעה, ולאחר להעביר סכין קטנה סביב דפנות העוגה ולהפוך על צלחת הגשה.
לצנן ולהגיש לצד גלידת וניל או שמנת מתוקה מוקצפת.

מקור המתכון:Bon Appétit  




ומה חדש בגזרת המציצים לבלוג שלי?
ארוחת ההמבורגר המתוקה שלי פורסמה באתר מאקו, מאוד מפרגן

ואחרי שראיתי הרבה כניסות לבלוג שלי מפולין,
גיליתי שעוגת הגבינה חלבה שלי (זוכרים?) הפכה פופולרית בפורום עוגות פולני...
אותי זה מצחיק!

חוצמזה קיבלתי היום את האתגר החדש של ה-daring bakers לנובמבר,
משימה מרתקת מאוד וטעימה טעימה! יש למה לחכות...
ולבינתיים שיהיה לכולכם שבוע נפלא, תהנו מהגשם!


3 תגובות:

  1. אנונימי21/7/12 22:59

    אצלי כבר אחרי 35 דקות העוגה הייתה מוכנה - זהובה והקיסם יצא יבש.
    זהירות לא לאפות יותר מדי!

    השבמחק
  2. מרינה17/9/13 00:39

    האם ניתן להשתמש בסוכר לבן בחלק הראשון במקום בסוכר חום? מה יהיה ההבדל?

    השבמחק
  3. היי מרינה
    דווקא במקרה הזה הסוכר החום חוסך לנו קצת עבודה,
    מאחר והוא יוצר תערובת דמויית קרמל ששוזפת את הפירות.
    במידה ומשתמשים בסוכר לבן זה משנה קצת את תהליך העבודה-
    יש לבשל קודם את הסוכר הלבן בסיר קטן עד לקבלת קרמל,
    לאחר שהקרמל מוכן להוסיף בזהירות את קוביות החמאה ולערבב לקבלת תערובת אחידה
    ואז לשטח את הקרמל לתחתית התבנית, ולהמשיך בתהליך באותו האופן.
    בהצלחה!

    השבמחק

Print Friendly and PDF
כל הזכויות שמורות ל"פיית העוגיות". אין להעתיק או לעשות שימוש בחומרים ללא אישור מפורש. מופעל על ידי Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...